Tuesday, March 17, 2009

The Boy In The Striped Pajamas

Sabtu lepas, aimi ajak saya untuk menonton movie Slum Millionaire (tajuk sebenar = Slumdog Millionaire). Agak lama jugaklah Aimi ajak saya tengok cerita ni sama-sama, tapi masing-masing busy dengan tugas. So, weekend tu kita orang tengok dalam pukul 12 lebih dan habis dekat pukul 3. Sebelum tu, aimi ajak pergi tapau nasi dekat KS dulu. Malas nak lunch dekat sana sebab makan sambil tengok movie baru syok.huhu.

Best cerita ni walaupun saya kurang minat dengan cerita yang berunsurkan Hindustan. Slum Millionaire ni mengisahkan perjalanan hidup seorang lelaki yang terpaksa melalui pelbagai rintangan sejak dari kecil sehinggalah meningkat ke alam dewasa. Suatu hari, Jamal (pelakon utama) menyertai pertandingan Who Wants To Be A Millionaire dan berjaya mendapat 10 Million Rupees di mana peserta daripada bidang profesional pun gagal untuk sampai ke tahap itu.

Nak tahu bagaimana Jamal berjaya menjawab kesemua soalan tersebut dan apa kesudahannya? Luangkan masa anda untuk menonton filem ini. Jangan malu-malu.ahaha.

---------------
Selepas habis cerita Slum Millionaire tu dan hantar amy sampai ke pintu (hehe.dia duk bwh rumah saya je), saya sambung tengok cerita lain pulak. Kali ni english movie yang bertajuk The Boy In The Striped Pajamas. Movie ni Akil bagi dekat saya suruh saya tengok & komen. Saya tak tahu whether cerita ni released dekat M'sia atau tidak. Tapi saya tahu cerita ni berasal dari sebuah novel karya John Boyne.

Movie ni mengisahkan keperitan yang dilalui oleh Jews ketika zaman kekejaman Hitler dan bagi saya ianya merupakan antara propaganda Yahudi untuk menarik simpati masyarakat dunia dengan memberi gambaran semua agama melakukan kekejaman terhadap agama mereka. Memang kalau kita menonton filem ni, secara tidak langsung kita sendiri akan menerbitkan kata-kata simpati apabila melihat kekejaman yang diterima oleh mereka.

Tapi bagi saya setiap cerita atau perkara yang berlaku ada hikmahnya dan ada moral of the story walaupun seteruk mana sesuatu perkara itu berlaku. Antara moral value yang dapat saya observed dari filem ni, walau apa jua agama yang kita anuti, kita mesti respect dan treat setiap manusia tanpa membeza-bezakan mereka. Itu yang diajarkan Islam dalam konsep Tauhid (Unity) dan Islam tidak pernah mendidik penganutnya untuk melakukan kekejaman terhadap agama lain. Humanity tuh penting untuk membina sebuah peradaban yang harmoni. That's it.

So, dari cerita ni kita boleh lihat bagaimana pro-Hitler menindas Jews sehiggakan mereka dibunuh hidup-hidup dan dibakar dalam suatu bilik yang sempit serta tidak dibenarkan untuk hidup di atas muka bumi ini.Holocaust.

Itulah serba sedikit ulasan saya mengenai movies yang saya tonton sabtu lepas. Ada pro & conts nya. Malamnya saya ke kampus menghadiri Malam Persembahan Bumi Palestin di Main Hall MMU Melaka. Overall menarik dan dari situ kita boleh lihat ramai jugak yang concern terhadap kesengsaraan yang dihadapi oleh rakyat Palestin. Harap-harap perhatian yang kita berikan terhadap saudara seagama kita disana tidak hanya bermusim.

Wonderpet, wonderpet. Apa yang penting?
Doa & boikot.

(^-^)

That's all for today. See u soon (",)

8 comments:

Hanif Amir said...

saya tak kira! nk gak pinjam cite jutawan ngn pijama ni! bila boleh bagi?

syamimi azmira said...

hish bdk ni.Sekeh karang :P

bole2. Nnt sy bg kat roomate sy suh bagi kat awk.

Unknown said...

duh jgn bg hanif kot. die tu dah la bapak kedekutt nk bg pinjam ape2 cte. heyyy

syamimi azmira said...

ahaha.btul AJ. xpe kita buli dia suh cari sendiri cite tuh.

hoho. hanif, ur homework ok!

Hanif Amir said...

Hangpa semakin kwangjaq! Aqila, senyap!:p.Tak kira. Nak jugak cite ni! Nak jugak! Nak jugak!(sambil menangis teresak-esak...)

syamimi azmira said...

wei,hng ni laki ke pompuan?ke tgh2.nk nangis2 plak :D

Krisis jantina ey?huhu. xble2. Buat h'work tuh cpt!

hahahhaha. Hanif kena buli :p

Hanif Amir said...

ibbbbbbbbbbuuuuuuuuu!!!!!tgk dorg nieeeeeeeee!!!!!!!!

syamimi azmira said...

haish.Ngadu ngan ibu dialah plak.
nk kena sekeh nih.kakaka...

p/s:hanif,be strong k! =P