Thursday, May 6, 2010

Diet, berpanjangan?

Seronok guna server MMU ni, kelajuan yang sekali klik je terus keluar.hee, batak!

Minggu ni minggu exam dan kebanyakan warga kampus, rakyat-rakyat jelata uni mengalami senario yang sama. Stress, demam, library penuh, print notes, cari kes, cari pasal, bangun awal, tidak tidur dan sebagainya menjadi tipikal. Yang jarang menjadi rutin. Penat tidak tergambar dengan kata tetapi cukuplah dengan bau dan kecantikan wajah.

Exam juga dapat menjadi advantage dalam hidup saya walaupun hanya satu, eh lebih mungkin. Fers ting fers, berat sudah turun. YeahHHHhh! Memang tipikal perempuan kan tetapi anda (yang selalu tease kami golongan wanita) tidak akan dan pernah faham dengan kegembiraan sebegini. Dari 64kg turun jadi 63kg. Lama tak turun-turun dan tadi timbang sudah 61kg.weee :D Target untuk turun lagi 3kg.

Tidak susah, yang penting jaga pemakanan. Kurangkan heavy food tetapi harus kerap makan dalam kuantiti yang sedikit. Bagi yang student dan bekerja, sediakan makanan seperti biskut, power bar (jajan manusia yang ala-ala sofistikated), roti dan sebagainya. Jangan lupa minum air mineral bergelen-gelen supaya sistem perkumuhan anda berjalan dengan lancar selain mengamalkan buah-buahan & raw veges.

Jika rakan anda mengajak untuk belanja makan seperti di Nandos, KFC, Secret Recipe dan tempat-tempat makan yang peratus penolakan amatlah kurang, pergi jangan lepaskan peluang mengpow rakan anda itu tetapi beringatlah yakni mereka kadang-kadang sengaja mahu menaikkan berat kita kembali, jeles. Tetapi anda perlu bijak dalam pemilihan makanan dan jangan main sental je. Saya prefer pilihlah appetizer sebagai main coure (jangan order main course kelak anda akan puasa 7 hari tanpa henti) atau hanya memakan salad yang pelbagai. Cuba dulu, jangan merungut.

Saya sudah berjaya untuk tidak mempunyai rasa sentiasa lapar. It's fine if u take rice during lunch but make sure it comes along with light dish. Kurangkan kuantiti nasi dan lebihkan variety of fresh veges. Dan untuk dinner, roti naan sudah memadai bersama juice. Supplement and excercise are preferable here.

Ter'poyo' menjadi pakar pemakanan di kala musim exam :D

9 comments:

Anonymous said...

credit untuk aku!!!
tukang jimat duit..
tukang pow ko n najip..
tukang merempat kat bilik ko!!
tukang tu
tukang ni

syamimi azmira said...

HAHAHAHA!kau memang. berUNTUNG aku~

Anonymous said...

sungguh!!!! aku nampak keikhlasan ko mimi :)

Zaitun said...

Jangan kurus sangat nanti nampak cengkung tak cantik.

syamimi azmira said...

hehe.nanti senang beli baju

syamimi azmira said...

statement tu tak bermaksud pape ey. ko kena interpret secara literal.uwaaaaa!! sumpah aku xmaksud pape.soryyyyyyy wei :(

Anonymous said...

xpe mak cik!!xpyah balanja aku mlm ni..stakat kat tom yam ape yg ade..blanja kat cruise k??

syamimi azmira said...

tu suruh abg ha belanja kita, kan baby?hahaha

Anonymous said...

baby.....!!!!!!wak lu!